Kopiec Kościuszki jest jednym z nielicznych miejsc w Krakowie, z którego można zobaczyć górskie szczyty. Od 11 sierpnia góry są obecne na Kopcu również w innej, artystycznej formie. Swój unikatowy projekt …Przenikanie Góry 330… realizuje tu krakowska malarka Beata Zuba. W Centrum Wystawowo – Konferencyjnym przy Kopcu Kościuszki odbył się wernisaż wystawy górskich obrazów artystki, a zbocze Kopca ozdobiła jedna z prac – wielkoformatowa „Czerwona góra”. W ramach projektu zaplanowano również koncert muzyki klasycznej, warsztaty z malowania kopców oraz wykłady poświęcone górom.
Beata Zuba to artystka pochodząca z Salwatora i związana od zawsze z Krakowem. W swojej twórczości malarskiej portretuje góry i pokazuje je w różnych kontekstach, wychodząc poza galerie i tradycyjne miejsca ekspozycyjne. Jak sama mówi – góry często wracają w góry, tak jak na Kopiec. Nad cyklem …Przenikanie Góry… pracuje od wielu lat, a wybór miejsc, w których pojawiają się obrazy artystki, nie jest przypadkowy. Stąd przy tytule wystawy również liczby oznaczające położenie tych miejsc – w przypadku Kopca to 330 metrów nad poziomem morza.
…Przenikanie Góry 330… to wielowątkowy, artystyczny projekt poświęcony górom, który ma pokazać związek między górami na krańcach świata.
To tak naprawdę przenikanie miejsc, kultur, międzynarodowy dialog, porozumienie bez granic, to rozmowa bez słów, gdzie obrazy znaczą więcej, gdzie każdy czyta je po swojemu, ucząc się jednocześnie tego co znaczą dla innych. To rozmowy gór na krańcach świata, które postrzegamy przez pryzmat naszych całkowicie różnych doświadczeń, to to co łączy, mimo różnorodności – mówi o swoim projekcie Beata Zuba.
Góry są również jednym z najważniejszych motywów kultury Japonii, dlatego w projekcie łączą i przenikają się wątki gór i kopców, elementy kultury polskiej i japońskiej. To właśnie podczas ubiegłorocznej wizyty na Kopcu profesor Akiko Kasuya z Kioto University of Art oraz pana Riotomaro Mijagima, zauważone zostało podobieństwo w formie i genezie krakowskiego Kopca Kościuszki do budowanych w okresie Edo japońskich kopców Fujizuka *
W ramach projektu prezentowane są więc rysunki nawiązujące do drzeworytów z wizerunkiem Fujizuka, a także unikatowa kolekcja kart metra z wizerunkami japońskiej Fuji, będąca własnością prof. Piotra Dobosza, prezesa Komitetu Kopca Kościuszki w Krakowie. Swoje prace prezentują też artyści seniorzy z Centrum Aktywności Seniorów Willi Decjusza. Są to miniaturowe interpretacje własne góry Fuji, inspirowane japońskimi drzeworytami.
Wystawa stanowi niezwykle istotny element rozumienia dwóch kultur w obrębie „kultur kopców”, tych w Japonii i tych w Polsce. Mamy nadzieję, że spotka się z zainteresowaniem i przybliży motywację japońską i polską wznoszenia kopców – mówi prof. Piotr Dobosz, prezes Komitetu Kopca Kościuszki w Krakowie.
Wernisaż wystawy odbył się 11 sierpnia, w japońskie Święto Góry, o g. 16.00 w Centrum Wystawowo – Konferencyjnym przy Kopcu Kościuszki. Tego dnia na zboczu Kopca został rozwieszony wielkoformatowy obraz GÓRA. Wystawę można oglądać do 30 listopada.
W ramach projektu …Przenikanie Góry 330…zaplanowano również wydarzenia towarzyszące, które odbędą się przy Kopcu Kościuszki:
8.09 godz.12.00 – koncert Muzealne Esspreso w wykonaniu Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, dziedziniec przy Kopcu Kościuszki.
Wykonawcy: Adam Kozłowski – waltornia, Piotr Marciak – skrzypce, Małgorzata Szuba-Kmiecik – skrzypce, Ryszard Sneka – altówka, Monika Krasicka-Gajownik – wiolonczela. W programie: W.A. Mozart – Kwintet waltorniowy Es-dur, Arnold Cooke – Arioso i Scherzo. Filmowy bis, który jest tradycyjną częścią koncertu, będzie nawiązywał do muzyki japońskiej. Koncert odbywa się pod patronatem radia RMF Classic.
16.09 – Keirō-no Hi – japoński Dzień Szacunku dla Ludzi Starszych – warsztaty i spotkanie edukacyjne na temat gór, Fuji i Fujizuka dla seniorów z Centrum Aktywności Seniorów Willi Decjusza.
Symbolika góry na Dalekim Wschodzie – wykład Kraków – Tokio – miasta kopców – Bogna Dziechciaruk-Maj – historyczka sztuki, wieloletnia dyrektor Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
3.11 godz.16.00 – Bunka-no Hi – Dzień Kultury – opowieść przy obrazach Kraków – Tokio – miasta kopców – Bogna Dziechciaruk-Maj oraz warsztaty z malowania kopców.
Autorka projektu: Beata Zuba – absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią. Stypendystka Instytutu Adama Mickiewicza (2021) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2023). Finalistka konkursu o Nagrodę Eibischa i Konkursu MGS Zakopane Moje Zakopane. Prowadzi artystyczną działalność edukacyjną, m.in. autorskie wykłady z cyklu Co malarz widzi za obrazem? w Instytucie Kultury Willa Decjusza oraz zajęcia z malarstwa i oprowadzania po muzeach, za co została nominowana do nagrody Osobowości Roku 2022 przez „Gazetę Krakowską” i „Dziennik Polski”. Pokazała siedemnaście wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, brała udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. w Japonii w ramach wystawy Mountain. Wonder and Fear, prezentowanej w galerii Zuiun-an w Kioto oraz na festiwalu sztuki Tatsuno Art Project.
Organizator: Komitet Kopca Kościuszki w Krakowie
Patronat honorowy na projektem …Przenikanie Góry 330…: Ambasada Japonii w Polsce
Patronat: Związek Artystów Polskich Okręg Krakowski
Współpraca: Limpol sp. z o.o., Wawel Service Sp. z o.o., Gemini Holding Sp. z o.o.,
Sponsor wielkoformatowego obrazu: Stowarzyszenie Czysta Polska
Patronat medialny: TVP Kraków, Tygodnik Podhalański, 24tp.pl, Kultura Podhala, Artystyczne Spojrzenie
* Kopce Fujizuka – mini repliki góry Fuji – są powszechnie spotykane w Tokio i okolicach. Jednym z głównych rytuałów związanych z religijnym kultem świętej góry Fuji było wejście na jej szczyt. Pielgrzymi, którzy ze względu na wiek, ułomność lub płeć nie mogli wejść na górę Fudżi, zamiast tego wspinali się na małe kopce, które powstawały wokół miast. Dziesięciokrotna wędrówka reprezentowała zdobycie samej góry Fuji.